Mérens Belgium
Vous souhaitez réagir à ce message ? Créez un compte en quelques clics ou connectez-vous pour continuer.
Mérens Belgium

Stud-Book du Mérens / Belgium / Merens Stamboek
 
AccueilAccueil  RechercherRechercher  Dernières imagesDernières images  S'enregistrerS'enregistrer  Connexion  
-40%
Le deal à ne pas rater :
Tefal Ingenio Emotion – Batterie de cuisine 10 pièces (induction, ...
59.99 € 99.99 €
Voir le deal

 

 voor de koets/atteler...

Aller en bas 
4 participants
AuteurMessage
Tania

Tania


Féminin Nombre de messages : 148
Age : 54
Localisation : Machelen-a/d-Leie
Date d'inscription : 18/03/2007

voor de koets/atteler... Empty
MessageSujet: voor de koets/atteler...   voor de koets/atteler... Icon_minitimeDim 8 Juin - 20:12

(nederlandse tekst onderaan)

Bonjour !

Dès aujourd'hui, j'ai officiellement un cheval de carrosse cheers
Il y a une semaine, Opaline a commencé sa formation en attelage. Au début elle devait traîner un pneu, et dès qu'elle avait compris ce qu'elle doit faire, Didiër l'a mis avant la voiture... et sur la route....
Comme la première fois est quand-même toujours spécial, j'étais là pour prendre des photo's... ah oui... geek
Et elle (Opaline) était... formidable !!! Elle a tout vu, mais elle n'a jamais fait des...ehm...bêtises...
Pour Didiër c'est la première fois qu'il forme un Mérens, mais il m'a dit que "il y a un bon cheval dedans..." tongue

Et maintenant... les photos

Nederlandse tekst

Dag Mérens-liefhebbers...

Vanaf vandaag kan ik officieel zeggen dat ik een koetspaard heb Razz
Sinds 1 juni is Opaline in opleiding om "het vak" te leren. Nadat ze alle gerief op haar lijf aanvaarde (wat ongeveer 1 seconde werk was), begon ze met het "bandwerk"...zwaar werk wel. Maar eens ze door had wat de bedoeling was, heeft Didiër haar voor de koets gezet...en meteen de straat op Neutral
Voor haar was alles nieuw-nieuw-nieuw (lawaai van de koets zelf, het trekken van een koets, alle mede-weggebruikers gaande van wielerterroristen...oep...toeristen tongue over gehaaste zondagsrijders tot super-grote traktor met zwaailichten en al)... en ze heeft alles gewoonweg schitterend gedaan. 'k Ben echt trots op haar I love you
En Didiër, die al veel paarden heeft opgeleerd, maar nog nooit een Mérens, zei me dat "daar een goed paard in zit"...a ge weet et geek

En dan nu : fotooooo's (a ja geek )

eerste keer alle gerief aan/tout le harnais

voor de koets/atteler... Bandwe10

bandwerk/travailler avec le pneu

voor de koets/atteler... Bandwe13 voor de koets/atteler... Bandwe14

eerste keer voor de koets/devant la voiture pour la première fois

voor de koets/atteler... Firsti19 voor de koets/atteler... Firsti20

letterlijk de eerste pas/le premier pas

voor de koets/atteler... Firsti21

na 3 meter : doe maar koord los/après 3 m : assez de confience pour laisser tomber la corde

voor de koets/atteler... Firsti22 voor de koets/atteler... Firsti23

voor de koets/atteler... Firsti24 voor de koets/atteler... Firsti25

toch beetje moekes/p'tit peu fatigué

voor de koets/atteler... Firsti26 voor de koets/atteler... Firsti27

that's all folks Sleep


Dernière édition par Tania le Mar 10 Juin - 21:29, édité 2 fois
Revenir en haut Aller en bas
Wim & Linda

Wim & Linda


Nombre de messages : 38
Localisation : Baal
Date d'inscription : 31/08/2007

voor de koets/atteler... Empty
MessageSujet: Re: voor de koets/atteler...   voor de koets/atteler... Icon_minitimeLun 9 Juin - 0:41

Fantastisch Tania! (en mooi tuig, wat voor iets is het en waar komt het vandaan?)

We zijn eens benieuwd of het met Ramos even snel zal gaan Question
Waarschijnlijk niet, want die moet nog alles leren.
Trouwens daar hebben we nog goed en slecht nieuws over. 't Goeie nieuws is dat ik zeer binnenkort aan de opleiding van Ramos ga beginnen. Het slechte (nu ja, hè) is dat de eerste les (waarbij ik vooral op het rooster gelegd ga worden, en nog niet Ramos) doorgaat op 22 juni (dus foto's van de wandeling zullen niet van mij kunnen komen). Embarassed Sad

Maar de vorderingen van Ramos, die krijgen jullie wel te zien Twisted Evil
Vanaf juli zal dat zijn.
Revenir en haut Aller en bas
patricia

patricia


Féminin Nombre de messages : 74
Localisation : Kapellen - 2950
Date d'inscription : 05/03/2007

voor de koets/atteler... Empty
MessageSujet: Re: voor de koets/atteler...   voor de koets/atteler... Icon_minitimeLun 9 Juin - 9:02

Amai, dat is schitterend, hé Tania
Het zijn toch geweldige paardjes onze mérensjes. lol!
Revenir en haut Aller en bas
Tania

Tania


Féminin Nombre de messages : 148
Age : 54
Localisation : Machelen-a/d-Leie
Date d'inscription : 18/03/2007

voor de koets/atteler... Empty
MessageSujet: Re: voor de koets/atteler...   voor de koets/atteler... Icon_minitimeLun 9 Juin - 18:33

(Texte en Français en bas)

Evil or Very Mad tsssss Wim, nu zullen jullie dus toch niet in "de Vlaanders" geraken 22 juni... Maar ik kan het begrijpen dat de opleiding, en zeker een eerste "les" voorrang krijgt Smile Veel succes, en we rekenen er idd op dat jullie ons op de hoogte houden van de vorderingen Razz
Trouwens : ik zou niet weten waarom het bij Ramos minder "snel" zou lukken dan bij Opaline. Ok, zij heeft al wat onder het zadel gewerkt, maar Didiër krijgt voornamelijk heel jonge paarden in handen, die dikwijls gewoon recht van de weide komen en ook nog niet weten wat links en rechts is tongue En die paarden krijgt hij ook binnen de week op een rustige manier voor de koets.

Wat betreft het tuig : alle materiaal is van Didiër, en hij werkt hier met een "Web Tech Combi" van Ideal (dus zowel links als rechts te gebruiken, indien je ooit dubbelspan wil rijden). Dit is een nylon-tuig met ofwel kunststof voering (borst en schoft), of leer (strengen). Hij gebruikt ook nog een extra kussen thv de borstriem (ikzelf zou ook nog zo een kussen thv het schoftje gebruiken).
Hij is hier heel tevreden over. Voor mijn eigen tuig, ben ik er nog niet volledig uit. Het nylon heeft het voordeel dat het licht is en gemakkelijk te onderhouden, andere mensen zeggen dan weer dat het niet zo sterk is en bij intensief gebruik begint te rafelen. Maar Didiër werkt dagelijks zo'n 3-4 u met die tuigen, en die zien er nog goed uit...
Waar dergelijke tuigjes te koop zijn : je kan de dealers vinden op de site van Ideal Equestrian (blijkbaar zijn de prijzen vast, dus overal gelijk).
'k Heb bvb ook nog nylon tuigen gezien van Gert Schrijvers, die ze zelf maakt, en die al 10 jaar met zijn trainingstuig werkt... dus ik denk dat het toch wel wat kan verdragen...maar hoeveel die kosten, weet ik niet. Als je op de site kijkt van Gert Schrijvers, zie je hoe je hem kun contacteren... wel wat dichter in jullie buurt dan in die van mij Wink

Zijn er andere mensen die nog Pro/contra's hebben ivm tuigen (leer en/of nylon) ?


Résumée en Français

Comme Wim va commencer a travailler Ramos, j'ai donné un petit explication sur le harnais d'Opaline. Ou de Didiër Very Happy
Il utilise un "Web Tech Combi" de "Ideal Equestrian". C'est un harnais en nylon, avec du cuire ou un synthétique (caoutchouc ?) en contact avec le cheval, et une protection en plus sous le poitrail.
On entend des commentaires différentes sur le harnais en nylon : l'un dit que c'est pas assez durable, l'autre (comme Didiër, qui l'utilise tous les jours pendant 3-4 h) est très content. Aussi Gert Schrijvers fabrique (et vend) un harnais en nylon et travaille déjà 10 années avec le même harnais. Mais de lui, je ne connais pas encore le prix...
Moi, je ne sais pas encore ce que je vais prendre : nylon ou cuire... (payable... j'ai aussi vu des harnais de +- 2000 €, mais çà, c'est pas pour mon budget Crying or Very sad )

Il y a des autres personnes avec des remarques/recommandations ?

groetjes
Tania
Revenir en haut Aller en bas
liesbethdeclerck




Nombre de messages : 72
Date d'inscription : 17/03/2008

voor de koets/atteler... Empty
MessageSujet: Re: voor de koets/atteler...   voor de koets/atteler... Icon_minitimeJeu 12 Juin - 19:35

(résumée en Français en bas par admin)

Hallo

Waw, dat ziet er allemaal vlotjes uit. Vroeger heb ik met mijn merrie ook in de koets gereden. Het is toch altijd wel leuk, hé, en zo kan er eens iemand meerijden. Nog veel succes verder.

Wim, jammer dat je niet kan komen, maar ik begrijp het natuurlijk wel, hoor. Wij zullen dus maar zelf voor fotograaf spelen; Zo krijg je ook iets te zien van onze Maldegemse (urselse) bossen!!

Ivm het tuig: Ik heb vroeger nog bij Valére Standaert gewerkt. Hij leert bij mijn weten al altijd paarden id koets. Mij hebben ze altijd wijsgemaakt dat nylon sterker is dan leer. toen ik ooit eens een ongelukje had heb ik mijn lederen tuig laten versterken met nylon!
Dit was de beste oplossing naar het schijnt.

résumée en Français par admin
(toutes les erreurs de traduction sont la responsabilité de Tania)

"Waw, apparemment tout va très facilement.Jadis, j'ai aussi fait l'attelage avec ma jument. Il est agréable de savoir prendre des gens avec sur la voiture, non ? Bcp de succes !

Pour le harnais : j'ai encore travaillé chez Valère Standaert. Il forme depuis longtemps des chevaux pour l'attelage. On m'a toujours dit que nylon est plus fort que le cuir. Une fois j'avais un petit accident avec mon harnais en cuir, et je l'ai laissé renforcer avec le nylon. C'était la meilleure solution on me disait..."
Revenir en haut Aller en bas
Contenu sponsorisé





voor de koets/atteler... Empty
MessageSujet: Re: voor de koets/atteler...   voor de koets/atteler... Icon_minitime

Revenir en haut Aller en bas
 
voor de koets/atteler...
Revenir en haut 
Page 1 sur 1

Permission de ce forum:Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum
Mérens Belgium :: Over de Mérens // A propos du Mérens :: De mérens op het werk // Le mérens au travail-
Sauter vers: