Mérens Belgium
Vous souhaitez réagir à ce message ? Créez un compte en quelques clics ou connectez-vous pour continuer.
Mérens Belgium

Stud-Book du Mérens / Belgium / Merens Stamboek
 
AccueilAccueil  RechercherRechercher  Dernières imagesDernières images  S'enregistrerS'enregistrer  Connexion  
Le Deal du moment : -29%
PC portable – MEDION 15,6″ FHD Intel i7 ...
Voir le deal
499.99 €

 

 ETEN / NOURRITURE

Aller en bas 
4 participants
AuteurMessage
patricia

patricia


Féminin Nombre de messages : 74
Localisation : Kapellen - 2950
Date d'inscription : 05/03/2007

ETEN / NOURRITURE Empty
MessageSujet: ETEN / NOURRITURE   ETEN / NOURRITURE Icon_minitimeMer 9 Avr - 15:38

QUELLE NOURRITURE ET COMBIEN DONNEZ-VOUS PAR JOUR? cherry

WAT EN HOEVEEL ETEN GEVEN JULLIE PER DAG? cherry
Revenir en haut Aller en bas
Tania

Tania


Féminin Nombre de messages : 148
Age : 54
Localisation : Machelen-a/d-Leie
Date d'inscription : 18/03/2007

ETEN / NOURRITURE Empty
MessageSujet: Re: ETEN / NOURRITURE   ETEN / NOURRITURE Icon_minitimeMer 9 Avr - 16:21

(français en bas)
Héhé... DE hamvraag inderdaad tongue Een Mérens op gewicht krijgen/houden is niet zo eenvoudig blijkbaar... Hier in ons luxe-belgenlandje krijgen ze nogal snel te veel energie/eiwit binnen, dan wat ze eigenlijk nodig hebben (genetisch zo ontwikkeld door de barre omstandigheden waar ze normaal in moesten leven nl de bergen)

Wat ik persoonlijk geef : nog wat zoeken momenteel. Ze staat in een manège en ze krijgt daar krachtvoeder net als de rest, enkel de hoeveelheden worden aangepast. Het is een heel erg basis krachtvoeder, en daarvan krijgt ze twee keer per dag een heel kleine kg, pakweg eigenlijk 1.6 - 1.7 kg/dag. Daarnaast staat ze op stro, dat ze constant eet. En iedere dag krijgt ze een goede kg wortelen, en een klein beetje bietenpulp (drooggewicht zo'n 30 g/dag, maar natuurlijk een nacht geweekt in voldoende water).
Momenteel staat ze goed, (niet mager, maar ook niet vet), maar eens ze terug op de weides kan, zal het weer zoeken zijn vrees ik. Maar ze zal in die periode ook intensiever werken dan nu, dus misschien compenseert dit wat. (Nu komt ze 6 dagen op 7 buiten, waarvan drie keer om te rijden, en drie keer longeren, en daarnaast haar benen strekken op een modderweide waar niets te eten valt... maar in juni zal ze ook opgeleerd worden voor de koets)

Dit is gewoon wat ik geef, maar dit is zeker geen regel ! Zoeken, afwegen, trial-and-(hopelijk niet te veel)error...
Eén ding is zeker : een Mérens zal je zeker niet de oren van het hoofd eten Very Happy

Résumée en Français :

c'est sûr et certain qu'il n'est pas facile de trouver une bonne équilibre en nourriture pour un Mérens. Ils sont tellement capable de survivre dans des circomstances difficile comme dans les montagnes, qu'ici en Belgique ils reçoivent très facille trop à manger (ou pas assez d'exercice).

Mais la question était : qu'est-ce que nous on donne ? Et bien : comme Opaline se trouve dans un manège, elle mange une mélange que tout les chevaux mangent là-bas (pas trop riche ni en calories, ni en protéines) La quantité est fort diminué pour Opaline : deux fois par jour un peu moins qu'1 kg, en totale +-1.6-1.7kg/jour(les chevaux du manège mangent au moins le double Smile ). En plus elle a des carottes (+-1 kg/jour) et pulpe de betterave (sec +- 30g/jour, trempé dans assez d'eau). Dans quelques semaines elle peut s'amuser en pâture, donc là je dois peut-être de nouveau adapter sa "régime" (maintenant elle est en bonne condition : pas maigre, mais pas gros non plus).
Tout dépend du type de cheval, l'age, et l'exercice... donc c'est pas facile... mais ce que j'ai mis, est ce qui marche pour Opaline. cheers

groetjes
Tania


Dernière édition par Tania le Jeu 10 Avr - 10:55, édité 1 fois
Revenir en haut Aller en bas
Wim & Linda

Wim & Linda


Nombre de messages : 38
Localisation : Baal
Date d'inscription : 31/08/2007

ETEN / NOURRITURE Empty
MessageSujet: Re: ETEN / NOURRITURE   ETEN / NOURRITURE Icon_minitimeMer 9 Avr - 20:11

hoy,
Ramos staat bij ons in de paddock en moet nog niet werken, dus van krachtvoer is zeker nog geen sprake. Wij geven hem twee maal daags een grote berg voordrooghooi. Question Of moet ik dat noemen, 't zit verpakt in plastic rollen van approx. 30 kg, recht van de boer, en met zo'n pak komen we ongeveer 4 à 5 dagen rond.
Daarbovenop gooien we telkens een handvol wortels en 's morgens en 's avonds een kommetje "recreatiemengeling zonder haver" van Aveve.
Ik heb me laten vertellen dat je de ribben van een paard wel mag voelen, maar niet mag zien. We kunnen ze voelen, en maar door het winterpelsje toch niet zien geek
Revenir en haut Aller en bas
johan




Nombre de messages : 38
Date d'inscription : 28/01/2007

ETEN / NOURRITURE Empty
MessageSujet: Re: ETEN / NOURRITURE   ETEN / NOURRITURE Icon_minitimeMer 9 Avr - 22:47

(résumée en français en bas par admin)
Inderdaad, dat is het moeilijke bij de Merens, de voeding en zeker als het luxepaarden zijn daarmee bedoel ik dat ze juist maar moeten eten en slapen.
Voor Merens die werken is het wat gemakkelijker.
Ik heb er zo vijf staan van die luxedieren.
Ik heb ook veel moeten zoeken naar een geschikte voeding en daarbij komt nog het feit dat ik er twee staan heb met zomerexeem.
Na wat zoeken denk ik toch dat ik bijna de gepaste voeding gevonden heb voor paarden die niet moeten werken.
In de zomer is het gemakkelijk, dan is er genoeg gras en daarmee moeten ze ruimschoots toekomen. Maar in de winter is het wat moeilijker.
Ik maak zelf mijn mengeling van 25kg haver, 25kg gerst, 25kg spelt en 20kg sportkorrel van AVEVE.
Daarvan krijgen ze 's morgens elk ongeveer 1kg en dan de weide op, zoniet krijgen ze hooi.
' s Avonds krijgen ze hooi en dan na 2200 uur nog wat bietenpulp, dat zal ongeveer dezelfde hoeveelheid zijn als Tania geeft aan Opaline en geloof me dat is meer dan genoeg voor die vakantiegangers.

résumée
(les erreurs sont la responsabilité de Tania)

c'est vrai que c'est difficile de nourrir un Mérens correct...surtout si ils sont des chevaux de luxe (donc si ils ne font que manger et dormir, comme çà j'en ai 5 ici). En plus, j'ai 2 Mérens avec le 'gale d'été' (traduction correct ?) donc j'ai cherché assez de temps mais j'ai trouvé la nourriture +- adapté pour chevaux qui ne travaillent pas.
En été c'est assez facille comme ils sont en pâture et ils ont plus q'assez avec çà, en hîver c'est plus difficile. Je mélange 25 kg d'avoine, 25 kg d'orge, 25 kg d'épeautre et 20 kg mélange de sport de AVEVE. Au matin chacun reçoit 1 kg du mélange, et après ils sortent en pâture, si-non ils reçoivent du foin. Le soir, ils reçoivent du foin, et apès 22.00 h un peu de pulpe de betterave +- quantité comme Tania et croyez-moi, c'est assez pour des touristes !
Revenir en haut Aller en bas
patricia

patricia


Féminin Nombre de messages : 74
Localisation : Kapellen - 2950
Date d'inscription : 05/03/2007

ETEN / NOURRITURE Empty
MessageSujet: Re: ETEN / NOURRITURE   ETEN / NOURRITURE Icon_minitimeJeu 10 Avr - 9:17

ik was vergeten te vertellen wat ik geef :
's ochtends voor ze buiten gaan : 1 kg Natures best van Pavo
een plak hooi voor elk in de wei
om 5 uur :
een paar wortelen - 1 appel - en wat natte zemelen + 1 plak hooi elks
's avonds op stal : 1 kg Natures best
en een plak hooi elks

Ik ga met Oseur minstens 4 x per week naar bos, waarvan 1 x naar de les. Nu dat het langer licht blijft ga ik terug opvoeren naar 6 x per week.

Zijn ribben kan ik belange niet voelen (misschien heeft hij er geen lol! )
Op de manège raadden ze me aan om als ik ga wandelen, om maar een uurtje te gaan, maar dan wel intensiever rijden, en dat hij zo wel wat vet zou kwijt raken.
Revenir en haut Aller en bas
Contenu sponsorisé





ETEN / NOURRITURE Empty
MessageSujet: Re: ETEN / NOURRITURE   ETEN / NOURRITURE Icon_minitime

Revenir en haut Aller en bas
 
ETEN / NOURRITURE
Revenir en haut 
Page 1 sur 1

Permission de ce forum:Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum
Mérens Belgium :: Over de Mérens // A propos du Mérens :: Uw vragen // Vos questions-
Sauter vers: